Voorstelling


Pedagogische visie:

Het Troetelhuis vertrekt vanuit een aantal basisprincipes.

We werken met als grondslag de pedagogiek van Emmi Pikler met de focus op een krachtig kindbeeld .

Ook de werking die Maria Montessori opstartte zetten wij hier graag verder. Hierbij staat de zelfstandigheid van de kinderen centraal. Ook het speelgoed die gebaseerd is op montessori proberen wij zoveel mogelijk aan te bieden.


Het kind structuur bieden en grenzen stellen

Doir structuur te bieden, geven we hen de rust die ze nodig hebben.

We zorgen voor regelmaat en duidelijkheid in hoe de dag verloopt.

Door die voorspelbaarheid weet je kind waar het aan toe is , en binnen de structuur kan het gaan ontdekken en uitproberen.

Het leert hierdoor om te gaan met regels, grenzen en plotselinge veranderingen .


Goede informatie en uitleg geven

Alles wat we doen proberen we zoveel mogelijk te verwoorden en te benoemen. Dit stimuleert de spraak en laat hen zich betrokken voelen. De informatie is afgestemd op de leeftijd en het tempo van het kind.


Het kind emotioneel ondersteunen

Wij bieden de kinderen een veilige omgeving en emotionele ondersteuning door ze te troosten, te knuffelen en positieve aandacht te geven. Elk kind verdient het om de aandacht te krijgen die het nodig heeft. Wij proberen een affectieve band met het kind op te bouwen, die de basis zal vormen voor h het verdere sociale leven. De kinderen kunnen met al hun pijntjes bij ons terecht. En natuurlijk mogen zij een eigen tut of knuffel meebrengen voor moeilijke momenten, waar wij geen troost kunnen brengen. Ze kunnen soms wonderen doen.


Respect hebben voor de zelfstandigheid van het kind

We laten de kinderen op hun ritme kennismaken met de basisvaardigheden. Dit wil zeggen dat we hen stimuleren, maar niet dwingen om vaardigheden uit te oefenen. We zijn heel opmerkzaam en spelen zo in op hun noden en hun behoeften. Zij mogen experimenteren met materialen en speelgoed naar gelang hun behoeften. Wanneer ze iets nieuws ontdekt of geleerd hebben, worden zij hiervoor ook sociaal beloond. Hun zelfvertrouwen proberen we te bevorderen door het geven van zoveel mogelijk complimenten. Meer zelfvertrouwen = sneller zelfstandige activiteiten ondernemen.


De kinderen worden gestimuleerd om:

  • alleen te eten
  • iets in de vuilbak te gooien
  • de tafel af te ruimen 
  • zindelijk te worden (beloning met stickers of stempels)
  • zichzelf aan en uit te kleden
  • zelf een zakdoek te nemen en hun neusje te snuiten
  • speelgoed op te ruimen
  • een ander kind te helpen, wanneer het iets niet kan of iets niet kan nemen
  • zelf de jas te halen in de gang
  • ...


Ouderparticipatie

Wij proberen ook te streven naar een vertrouwensband met de ouders. De kinderen kunnen geen vertrouwen opbouwen met ons als er tussen de ouders en ons geen vertrouwen is. Wij vinden het van groot belang dat de ouders 's morgens met een gerust hart naar hun werk kunnen vertrekken. In de mate van het mogelijke (= budgettair) hebben de ouders ook inspraak. Wij vinden het ook leuk om contacten te creëren tussen de ouders onderling. Dit doen we door jaarlijks een aantal feestjes te organiseren. Wanneer de ouders vragen hebben of ongerust zijn, mogen zij ons steeds opbellen.